Forsiden

AME langgaffel

Kontakt

 

 

Teknisk forklaring af AME princippet.

AME gaflen fungerer ved hjælp af bærekugle og kuglehovedleje. Dvs. at gaflen ikke drejer i kronrøret.

Derfor beholdes de korrekte vinkler og køreegenskaber.

For neden kan du se hvordan trailvinklen øges i takt med at vinklen øges. Dette er hemmeligheden bag AME gaflen.

 

Teknikken bag AME's gaffel

Den øvre gaffelbro er fast forskruet gennem kronrøret med en forsætningsadapter (sidder i bunden af kronrøret). Derfor anvendes kronrørslejerne ikke længere. Drejningspunktet er et kuglehovedleje som er fastgjort med 300 tons tryk i den øvre gaffelbro, og akslen på forsætningsadapteren, hvor den nederste gaffelbro er monteret. Den nederste gaffelbro er udstyret med et indpresset kuglehoved, som sikrer en gnidningsfri bevægelse. Dermed opnår man en fantastisk lethed ved drejning, på trods af at forgaflen er blevet længere. Og efterløbsvinklen formindskes ikke, hvilket giver mindst samme køreegenskab som med den originale forgaffel. Via længden af gaffelrørene kan der løftes forenden op, så cyklen står mere oprejst.

For oven ses en almindelig gaffel. Her sker drejning gennem kronrøret, med lejere i top og bund, og AME princippet, hvor drejning sker over to kuglehovedlejere, som befinder sig både i den øvre og nedre gaffelbro.